Navigace:
O párty a akcích se dozvídám
12.12.2016
Imagination Festival 2016 foto report
Koncem listopadu se v holešovickém Veletržním paláci uskutečnilo další pokračování úspěšného...
25.2.2015
Support Your Local Djs vol.3 první video!
Minutové video z poslední Support Your Local Djs vol.3, která se uskutečnila v music clubu Anděl 21.2.2015. Zahráli...
3.2.2015
Fotky Smoking Fast Fingers Buena Vista Plzeň - A.Skillz
Druhé kolo 2.ročníku mistrovství ČR v balení tabáku proběhlu v plzeňském klubu Buena Vista 21.1.2015 včetně...
Adam Beyer: Švédský ocelový magnát
20.10.2008, pondělí, sekce: novinky, autor: [PR], [diskuze], [sdílet]
Kdo ve druhé polovině 90. let objevil sílu a moc perkusívního techna, uznával za absolutní špičku pouze jedno jméno: Adam Beyer. A v souvislosti s ním tehdejší znalci vyslovovali jedním dechem zaklínadlo, které znělo: Drumcode. Bylo by hodně podivné, kdybyste žádný z těchto pojmů nikdy nezaslechli, ale malé osvěžení nikdy nezaškodí. Seznamte se nyní blíže s králem švédské oceli a navštivte v předstihu jeho království, které vám představí v listopadu na jubilejní 30. Apokalypse.
Beyer a pak ti ostatní
Beyer rozhodně není jediný zástupce silné “švédské školy”, ovšem už řadu let až do současnosti patří mezi nejznámější po celém světě. Když se řekne Beyer, myslí se specifický zvuk a postupy, které se od dob prvních věhlasných vinylů Drumcode snaží téměř všichni více či méně úspěšně napodobit. Zatímco další slavný švéd Cari Lekebusch je považován za zakladatele švédské školy, Beyer pak za toho, který kvalitou svých tracků zvedl laťku pro ostatní producenty hodně vysoko. Samozřejmě není tajemstvím, že Beyer a Lekebusch jsou dávní kamarádi, což se také odrazilo na vzájemné spolupráci a společných projektech. Další důležité jméno je Peter Benisch, který od začátku vydával společně s Beyerem a také jejich společný kamarád Joel Mull. Stockholmská klika může začít drtit světovou techno scénu.
Zrod legendy
Adam Beyer se narodil v roce 1976, v raném dětství poslouchal hard rock (kapelu Kiss a další) a obdivoval krásu lesklých černých placek, které se daly ve Stockholmu pořídit. Vnímá v té době se rodící rapovou a hip hopovou scénu a zároveň s ní je uchvácen novým zvukem stylů house či acid a nahrávek, které znějí ve speciálních rozhlasových pořadech. Náhle také poznává novou italskou a britskou taneční scénu, která do Švédska dorazila na přelomu let 1987/88 s nezávislými rádii. V té době Adam hraje na bubny a nový zvuk elektronické klubové scény ho uchvátil.
Začátek tvorby
Beyerova první deska vyšla v roce 1994 na acid a hard trance labelu Direct Drive, pod pseudonymem Slaughterhouse zde ve spolupráci s Peterem Benischem a Joelem Mullem vychází EP s názvem Swed. Pikantní na tomto releasu je fakt, že umělci za něj údajně dosud nedostali zaplaceno, protože label skomíral a brzy skončil činnost. Hned v témže roce ale vychází Beyerovi další dva vinyly. Pod pseudonymem Syncapator je to EP s názvem Bifrost na labelu Liquid records a release Quaternary EP - již na Planet Rhytm, opět s Peterem Benischem a opět ve stylu velmi tvrdého acid trance, tentokrát pod pseudonymem Genecom. Tím je éra trance u konce a Beyera pohltí techno.
Pozór, jdou k vám Drum kódy!
V roce 1995 vychází na Planet Rhytm dvanáctipalec Drum Codes 1, pod kterým je podepsán Beyer a Lenk. Jedná se o čistokrevné techno s přelomovým zvukem, nekompromisně perkusívní a repetitivní, často označované jako DJ tool, tedy v podstatě neměnná kompozice určená k hrátkám za gramofony. Následujícího roku vychází EP Compressed již na Beyerově značce Drumcode. Rodí se švédský styl, který na několik dalších let ovládne celosvětovou techno scénu. Tento vinyl patří k těm, které hrávají snad všichni techno DJs včetně veteránů i nováčků naší domácí scény ještě několik let po vydání se stále stejným úspěchem. Beyer pokračuje vydáváním u Planet Rhytm a Primate records, na svém labelu Drumcode dává prostor nejen svým švédským kolegům (Lekebusch, Lenk, Mull, Krome), ale všem producentům, kteří vyznávají nekompromisní tvrdý techno sound. K nejlepším techno počinům vůbec se dá řadit například Drumcode „osmička“ Chasm EP producenta Olivera Ho. Adam Beyer vydává svůj albový debut s názvem Decoded LP v roce 1996 na Planet Rhytm.
Beyer, učitel perkusí
Sám Beyer cítí potřebu vydávat kromě surového nekompromisního techna i jemnější a poslechově náročnější kompozice, proto roku 1997 zakládá sublabel Code Red, kam umisťuje více koncepční a ucelené tracky (např. slavné Remainings EP). V následujících letech jeho popularita raketově stoupá a začíná cestovat po celém světě. Sláva mu ovšem nestoupá do hlavy a proto podporuje i své kamarády a svět zachvacuje tzv. „švédská vlna“. Všichni chtějí hrát jako Beyer a snem každého producenta je svořit něco, co by alespoň „znělo jako Drumcode“. V roce 1998 vychází Beyerovi další slavný vinyl This Is Code Red (track B2 má na svědomí Marco Carola). Vychází najevo, že italští a švédští producenti k sobě mají ve své tvorbě hodně blízko a tomuto spojení se začíná přezdívat „italsko-švédská mafie“. Hlavními znaky jsou hutná a energická basová linka, originální a zajímavé zvuky bicích, neotřelé a dosud neslyšené aranže. Adam Beyer zakládá další label s názvem TrueSoul. Zde míní vydávat ještě ucelenější kompozice než na Drumcode či Code Red. Vychází zde slavné LP Ignition Key a prostor dostávají mimo jiné např. Henrik B, Alexi Delano, Par Grindvik či Cirez D. Sám Beyer vydává široký rozptyl taneční klubové muziky pod pseudonymy Conceiled Project, Mr. Sliff či Mould Impression.
DJ Adam Beyer
V roce 2000 se koná legendární pátý díl Orion Hall ve skladišti v Brně-Slatině, kde hlavní hvězda Adam Beyer svým setem totálně rozseká naprosto všechny přítomné. O této události se mluví ještě léta a sám Beyer si na ni dokonce vzpomene v rozhovoru o sedm let později. Jeho technika je jasná: přesně dávkovaným technem ze 3 gramofonů postupně gradovat atmosféru a ve finále rozdrtit všechny, kteří včas neuniknou z dosahu :-).
Beyer ovšem nehraje pouze techno. Světlo světa spatřují také jeho výborné deep housové mixy a věrnost svým kořenům dává najevo i produkcí v hip hopovém stylu. Sám k tomu říká: „Nemám rád jen jediný styl, během let jsem vyzkoušel už hodně "ksichtů". Kupuju množství desek, které nemůžu hrát při vrcholu rave party, ale rád si je pouštím jinde a když je možnost, beru komornější akce, kde si můžu střihnout i jemnější vály.“
Současnost u švédského krále
V letošním roce již počet releasů na Beyerově značce Drumcode přesáhl padesátku (K dostání jsou např. na serveru BeatPort). Beyera čekají Kristova léta a s nimi přišlo určité zklidnění, prostor před monotónními smyčkami dostávají více „písničkové“ skladby, Beyer se znovu nechává inspirovat navrátivším se detroitským stylem. Naposledy poctil Česko návštěvou v roce 2007 na festivalu Hradhouse, kde svým setem dokázal, že je mistr minimal techna a ten, který nové trendy nesleduje, ale určuje. Ačkoli je i u něj znát posun od „tvrdosti a řvavosti“ k vytříbenému minimalismu, přece nelze prohlásit, že by hrál minimal. Stále je to techno vybavené dokonale pracovitou basovou linkou, která nenechává nohy na pokoji, podáno v precizním a promyšleném mixu á la Adam Beyer. Není náhoda, že právě tomuto pánovi náleží pozice headlinera jubilejní třicáté Apokalypsy. Adam Beyer, otec pumping techna, na to má. Přijďte se přesvědčit 21. listopadu 2008 do Bobycentra.
Odkazy, které stojí za to navštívit:
vimeo.com/1722644
www.myspace.com/adambeyer
www.discogs.com/artist/Adam+Beyer
www.drumcode.se
www.truesoulrecords.com
Další články:
Lineup na Apokalypsu Jubileum
Praktické informace k Apokalypse
Cristian Varela - Španělský ďábel za čtyřmi gramofony
Michael Burian na Apokalypse Jubileum
Oscar Mulero - Jen mrtvá ryba plave po proudu
Video o Adam Beyerovi
Dj Scorn & Home - rozhovor k Apokalypse Jubileum
Oficiální tisková zpráva Apokalypsa 30 - Jubileum