Čau Steve, je to už docela dlouho, co jsme spolu na
posledy mluvili. Jak se máš a co tě poslední dobou nejvíc zaměstnává?
Ahoj, máš pravdu. Už je to docela dlouho,
co jsme spolu naposledy mluvili, dost dlouho. Poslední dobou mám docela hodně vystoupení, ať
už jako Dirty Bass nebo jako Voidloss. Produkuju hudbu, chystám spoustu releasů, takže jsem
spokojenej. Kromě toho mě taky hodně zaměstnává moje masteringové studio. Určitě nemůžu
říct, že bych se nudil.
Kreativní část procesu
tvorby hudby někdy nejde příliš dobře dohromady s technickou stránkou produkce a
sound-engineeringem, který je především o technických znalostech teorie zvuku.
Jak už si zmínil, provozuješ masteringové studio, kde vlastně dáváš skladbám
poslední “touch” předtím, než se dostane k posluchačům. Zkus nám říct, jak to
vidíš?
Hudbu dělám už hodně dlouho. Potřeba
vydělání peněz, aby si mohl zaplatit nájem a vůbec žít, dokáže někdy zastínit kreativní
proces tvorby. Nikdy jsem nešel cestou, že bych dělal hudbu jenom proto, abych se uživil. Stresy
ohledně prodejů, nesmyslné PR a podobné věci omezují volnost tvorby, takže jsem potřeboval
najít nějakou oblast v hudbě, kde by člověk s čistým srdcem vydělal peníze, které
potřebuje, aniž by ustoupil z představy o podobě své hudby a aniž by musel dělat kompromisy s
cílem prodat co nejvíc.
V produkci jsem začínal docela
“hardcoreovým” způsobem a až časem po spoustě hodinách / dnech ve studiu jsem se
dostal na určitý standard, co se týče zvukových kvalit a technik produkce. Založil jsem
vlastní masteringové studio, které mě dnes živí. Pracuji na nejrůznějších stylech, takže
to dokáže dostatečně vycvičit moje uši a práce je pořád zajímavá.
Jak se ti daří skloubit
kreativní a technickou část procesu tvorby hudby?
Myslím, že obě dvě jdou ruku v ruce. Zárověň
produkuji a rovnou hlídám zvukovou kvalitu tracku. Samozřejmě, že větší
důraz kladu na hudebnost a muzikální stránku věci, ale myslím, že dneska je obojí
důležité. Můžeš mít sebelepší track, ale pokud je špatně smixovanej a na velkém soundu
nehraje, tak je to problém.
Poslední dobou si už trochu připadnu jako
posedlej hudbou. Slyším ji při nakupování v shopu, když jdu po ulici, tak mi v hlavě zní
nejrůznější motivy a zvuky. Na hudbu myslím pořád a už je to asi profesní deformace
:-)
Vím, že máš za sebou už
docela dlouhou kariéru v hudbě. Zkus nám o tom něco říct.
Uhh, odkud začít. S hudbou jsem začal v útlém
mládí. Bubny a keyboard byly moje první nástroje. Poté, co jsem dokončil školu, jsme s
kámošema založili vlastní kapelu. Tehdy jsme hráli především rock a kytarovky. Postupem
času se skupina rozpadla a s jedním z kolegů jsme založili novou kapelu. Hráli jsme
především heavy metal, do kterého jsme zapojili živé samply a několik synthů vyluzujících
nejrůznější industriální změti. V té době jsme si užili spoustu srandy. Sex, drogy,
rock’n roll :-]
To už určitě pomalu
přicházela doba, kdy jste se přiklonili vice k elektronické muzice, ne?
Jasně, pomalu se to od industrial heavy metalu
stočilo na čistou industriální elektroniku. V té době jsme trávili spoustu času ve studiu
mého tehdejšího managera, což mě osobně dostalo do nového levelu. Začal jsem se mnohem více
věnovat řemeslu studiového inženýra, což i pro kvalitu zvuku mých tracků byl obrovský krok
vpřed.
A éra ilegálních techno parties po
opuštěných skladištích a továrnách předměstí Londýna?
Tohle období přišlo o pár let později. K
technu jsem se dostal především přes hard techno. Nemyslím ale styl, kterému se dnes říká
hard techno (schranz, pozn. autora). Hodně jsem tehdy hrál acid. Byl jsem
členem teamu kolem Pendulum Soundsystem a taky součástí londýnské crew United Systems
Colective. Hráli jsme především acid techno, kvákající zvuk zefektovaného Rolandu 303 bassu,
který je pro tehdejší londýnskou scénu typický. Tovární haly a skladiště v
nejrůznějších částech Londýna se na každý víkend stávaly naším teritoriem.
Kolem roku 2000 se scéna kolem ilegálních parties roztříštila, ať už
z důvodu, že byla tvrdě potírána ze strany policie, ale hlavně se kolem scény objevila
spousta nových lidí, kterým parties sloužily jen jako prostor pro jejich špinavý byznys. Pak
jsem se zase začal naplno věnovat čistě studiové produkci a začal jsem pracovat na releasech
pro labely.
Jaká muzika tě dneska dokáže oslovit?
Hmm, nejrůznější styly. Strávil jsem spoustu času, kdy jsem poslouchal
především techno, ale v posledních letech jsem lehce změnil svoje hudební chutě.
Pořád miluju techno, ale stejně mě už dokáže oslovit kvalitní Dubstep,
Dub, Ambient, Metal, Industrial, House, Minimal. Poslouchám spoustu muziky, z toho, co mě
napadá: The Young Gods, Sigur Ros, Thom Yorke, Jesu, Goldfrapp, Luka Bauman, Trentmoller, Tool,
NIN, Burial, Loefah, Casual Violence, Throbbing Gristle, Bjork, Surgeon.
Pokud děláš hudbu, tak je hodně důležitý poslechnout co nejvíc
různých stylů. Rozšíří se ti obzory a ve vlastní tvorbě jseš schopnej přinést něco
originálního.
Pokud přejdeme k tvému
releasu na labelu Shadow District, co od tebe můžeme očekávat?
Techno s experimentálním nádechem. Emotivní
ambientní plochy podložené továrními perkusemi a rytmy. Experimentuju v mixování
charakteristických prvků nejrůznějších stylů. Je to sice riskantní, ale pro producenta
určitě víc zajímavé a samozřejmě i pro lidi je to šance na nový zážitek. Snažím se promítnout svoje emoce a pocity do své hudby, i když pořád s
ohledem na lidi. Poslání producenta je zabavit lidi, upoutat jejich pozornost a nabídnout
jim svoji cestu.
Shadow
District je nový český mp3 label zaměřující se na temnější industriální techno. Nabízí
hudbu zadarmo ke stažení. Jaký je tvůj názor na současný hudební průmysl?
Myslím, že hudební průmysl se teď nachází ve
fázi chaosu a nejistoty. Nikdo neví, co se bude dít. Record labely a distribuce jsou momentálně
hodně nejistý byznys, což v minulosti přineslo krach některých “velkých hráčů”
jako Integrale nebo Prime. Ilegální stahování je samozřejmě problém, ale ne takový, jak ho
velké labely prezentují.
Myslíš, že by krokem vpřed bylo poskytnutí hudby zadarmo a producenti a
Djs by se zaměřili spíše na výdělek z hraní na akcích nebo na práci ve studiu, mastering,
apod.?
Neřekl bych, že to bude krok vpřed, ale určitě
to je krok někam, možná do neznáma. Kdo ví. Hudebníci si určitě zaslouží být zaplaceni za
svoji práci. Není důvod, aby hudba byla zcela zdarma. Producent odvádí stejně kvalitní
práci, jako jakýkoli jiný člověk v běžném zaměstnání. Pokud chceš nový počítač nebo
vybavení do studia, musíš za něj zaplatit. Tohle lidi moc nechápou.
Je hrozně těžké uživit se jako hudební
producent, samozřejmě pokud člověk nechce ustoupit ze své hudební vize. Líbila by se mi
myšlenka předplacených limitů na stahování hudby, kteoru si člověk vybere. Nejsem
přesvědčenej, že by vinyl přežil ještě nějaké delší období. Ústup k novým
technologiím je hodně vidět. Každý vystupující chce lidem nabídnout něco víc než
“jen” mixování desek. Třeba nejrůznějšími efektory, mašinkami, kterými dokáže
“ozvláštnit” svůj set. Doba jde dopředu a myslím, že to je normální přirozený
vývoj.
Jaký je
tvůj vzkaz, ať už známým, nebo méně známým producentům, kteří na sobě tvrdě pracují a
snaží se lidem nabízet neotřelou hudbu?
Držte se toho. Pokud skutečně milujete hudbu,
nikdy vás nezklame, bude s vámi vždycky, ať už ve zlých nebo dobrých časech. Pokud ji
děláte jenom pro peníze a pozlátko slávy, nikdy nebude šťastní. Hudbu jsem dělal i před
tím, než mi vydělala peníze a budu ji dělat, i když už z ní nevydřu ani penny. Makejte na
sobě a nechte věcem volný průběh.
A co pár posledních slov
lidem, kteří právě teď poslouchají tvoji hudbu na úvodním releasu Shadow
District?
Díky za stažení a za poslech. Doufám, že jste
si to užili a že vás poslech v určitém směru inspiroval. Moje hudba vychází jen z čisté
lásky a poznání hudby, takže pokud se někomu líbí stejně jako mně, je to pro mě divný a
zárověň nádherný pocit.
Web: www.shadowdistrict.net
Myspace: www.myspace.com/shadowd1str1ct
Idj: www.idj.cz/shadow-district
(sbalit
článek)<<<